در دهه آینده ؛ هوش مصنوعی ، صنایع و شرکتها را میسازد یا از بین میبرد. رهبران دیجیتال باید یک سند رسمی استراتژی هوش مصنوعی ایجاد کنند که می تواند به شناسایی موارد استفاده، تعیین کمیت ، مزایا و خطرات، همسویی تیم های کسب و کار و فناوری و تغییر شایستگی های سازمانی برای حمایت از هوش مصنوعی کمک کند. در این مقاله ؛ عناصر اساسی یک استراتژی هوش مصنوعی را بیان میکنم :
استراتژی داده
استراتژی هوش مصنوعی شما باید مبتنی بر یک استراتژی داده کامل و بروز باشد. از این گذشته، هوش مصنوعی بدون داده کار نمی کند. بنابراین، اگر مدتی است که به استراتژی داده خود نگاه نکرده اید، اکنون زمان خوبی است که دوباره آن را مرور کنید. ممکن است متوجه شوید که اولویتهای هوش مصنوعی شما بر بخشهای خاصی از استراتژی دادههای شما تأثیر میگذارد یا تغییر میدهد.
مسائل اخلاقی و حقوقی
ملاحظات اخلاقی و قانونی زیادی در مورد هوش مصنوعی وجود دارد و احتمالاً برای هر مورد استفاده ، با برخی از مسائل مشابه روبرو خواهید شد. پس فرصت شما برای شناسایی آن موضوعات مقطعی است.
به عنوان مثال، هر روشی که از هوش مصنوعی استفاده کنید، رضایت و حفظ حریم خصوصی داده ها ملاحظات کلیدی خواهد بود. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که هوش مصنوعی شما عاری از تعصب و تبعیض است، و روشی که از هوش مصنوعی استفاده میکنید اخلاقی است – در یک کلام ؛ هوش مصنوعی باید برای خیر کسبوکار، کارمندان و مشتریانش استفاده شود.
فناوری و زیرساخت
در این بخش، شما باید به شناسایی موضوعات مشترک پیرامون فناوری و زیرساخت بپردازید. بنابراین، چه الزامات و چالش های فناوری در موارد مختلف استفاده از هوش مصنوعی شما یکسان و مشترک است؟
در این مرحله، به نظر ، در نظر گرفتن چهار لایه داده به شناسایی فناوری مورد نیاز برای هر لایه کمک می کند:
جمع آوری داده ها
ذخیره سازی داده ها
پردازش (تحلیل) داده ها
استخراج بینش از داده ها
مهارت و ظرفیت
شکاف مهارتی زیادی در هوش مصنوعی و داده وجود دارد. بنابراین بسیار محتمل است که کسبوکار شما شکافهای مهارتهای مختلفی برای رفع کردن داشته باشد، و این شکافهای مهارتی ممکن است در موارد مختلف استفاده ؛ مشترک نیز باشد. برای مثال ممکن است الزامات آموزشی مقطعی وجود داشته باشد. یا شاید باید کارکنان جدیدی استخدام کنید یا با یک ارائه دهنده هوش مصنوعی خارجی شریک شوید. در آینده مشاوران هوش مصنوعی و تحول دیجیتال دستیار قابل اعتماد سازمان ها خواهند بود.
پیاده سازی
این مرحله در مورد شناسایی مسائل، الزامات یا چالش های رایج در مورد زنده کردن پروژه های هوش مصنوعی شما است. چه موانع رایجی ممکن است در مسیر شما قرار گیرد؟ برای اطمینان از رسیدن به اهداف هوش مصنوعی خود چه اقداماتی می توانید انجام دهید؟
مدیریت تغییر
در نهایت، بسیار مهم است که در مورد مسائل بین بخشی در مورد تأثیر کارکنان، تعامل و ارتباطات فکر کنید. برای مثال، پروژه های هوش مصنوعی شما ممکن است بر مشاغل انسانی تأثیر بگذارد، به ویژه اگر شامل خودکار کردن وظایف یا فرآیندهای مختلف باشد. تم های رایج مدیریت تغییر که به پروژه های هوش مصنوعی برنامه ریزی شده شما مربوط می شود چیست؟
و در آخر
این الگوی ساده و مختصر به شما کمک میکند تا موضوعات، مسائل و چالشهای رایج را در اولویتهای هوش مصنوعی خود مشخص کنید. همچنین به عنوان یک یادآوری مفید و یک صفحه ای از آنچه می خواهید از طریق هوش مصنوعی به دست آورید عمل می کند.
با این حال، یک سند ساده یک صفحه ای مانند این هرگز به اندازه کافی جزئیات نخواهد داشت که کاملاً تمام مسائل و الزامات مرتبط با هوش مصنوعی شما را برای داده ها، اخلاقیات، فناوری، مهارت ها، پیاده سازی و مدیریت تغییر ثبت کند. برای آن، احتمالاً به یک سند استراتژی مفصلتر نیاز خواهید داشت.
دکتری مهندسی پزشکی علم و صنعت ایران و علاقمند به حوزه سیگنال های حیاتی و هوش مصنوعی
اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۳
اردیبهشت ۱۴, ۱۴۰۳
اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳
اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳
فروردین ۱۶, ۱۴۰۳