ارسال شده توسط:آزاده قجرتاریخ ارسال: فروردین ۹, ۱۴۰۲در پردازش تصویر, هوش مصنوعیدیدگاهها برای رو ش هاي واترمارکينگ در تصوير بسته هستند
امروزه با رشد وگسترش روزافزون شبکه ي جهاني اينترنت و توسعه ي فناوري اطلاعات، دسترسي به داده هاي ديجيتال اعم از صوت، تصوير و ويدئو افزايش يافته است. با توجه به اين موضوع ، نيازهاي جديدي در ارتباط با حفاظت از حق تأليف محصولات چندرسانه اي مطرح شده اند. در اين زمينه، تلاش هاي زيادي طي دهه ي اخير صورت گرفته است. در اين ميان از راه کارهاي مهم انجام شده نهان نگاري داده هاي چندرسانه اي ديجيتال مي باشد
در اين روش با استفاده از الگوريتم خاصي، اطلاعاتي را براي شناسايي صاحب اثر در درون آن مي گنجانند تا ارتباط محصول مورد نظر با مؤلف واقعي آن از طريق اين اطلاعات مخفي احراز گردد. مسلماً براي کاربرد حفاظت از حق تأليف، اين اطلاعات بايد در مقابل تعدادي از فرايندهاي پردازش سيگنال که احتمالاً روي داده ي چندرسانه اي موردنظر اعمال مي شوند، مقاومت داشته باشند .
يکي از روش هاي مبارزه با استفاده غيرمجاز و حمايت از حق صاحب اثر اين محصولات، استفاده از واترمارکينگ ديجيتال است .در اين مطالعه به بحث نها ن نگاري تصاوير ديجيتال پرداخته مي شود و هرجا از کلمه نهان نگاري استفاده شده منظور اين نوع خاص است.
به صورت کلي اين گزارش از دو قسمت تشکيل شده است در قسمت اول انواع رو شهاي نهان نگاري داده ها در تصاوير رقمي درحوزه مکان و در قسمت دوم نهان نگاري داده ها در حوزه فرکانس مورد بررسي قرار گرفته و در طي آن سعي شده ضمن معرفي انواع اين روش ها مقايسه اي نيز ميان آنها صورت پذيرد
همچنين در کنار اين مطالب سعي بر آن شده است تا شرح مختصري ازکاربردهاي نهان نگاري، انواع روش هاي نهان کردن مثل نهان نگاري مرئي و نهان نگاري نامرئي و نيز حمله هايي (نظير فشرده سازي JPEG، فيلتر ميانه، برش سازي و …) که براي مقابله با اين روش ها انجام مي گيرد معرفي شود.